Fallgropar för nya företagare
Att starta ett eget företag är spännande och fyllt av möjligheter, men det kan också vara en utmanande resa. Många nyblivna företagare stöter på samma fallgropar som kan hindra deras framgång eller till och med hota företagets överlevnad. Här delar jag med mig av några av de vanligaste fällorna och hur du kan undvika dem. 1. Otillräcklig marknadsundersökning Många nybörjare är ivriga att komma igång och skapar en produkt eller tjänst utan att först ha undersökt marknaden ordentligt. Detta kan leda till att det inte finns tillräckligt med kunder eller att produkten inte möter ett verkligt behov. Detta blev tydligt när BBM flyttade från Stockholm till Västerås. En marknadskonsult anlitades för att göra en undersökning av marknaden i Västerås. Svaret var att det är några få konkurrerande aktörer i Västerås och att vi lätt skulle ta oss in på och få en bra bit av marknaden. Efter 18 månader av slit kom det fram att Västerås med sina 158 000 invånare hade över 50 juridiska byråer varav fler